Astronomi

Güneş Tutulması Nedir ?

Güneş tutulması, Ay yeniay evresindeyken Dünya ile Güneş arasında bulunduğu zaman gerçekleşir. Bu durumda Güneş diskinin örtüldüğünü (tutulduğunu) ve Ay’ın gölgesinin yer yüzeyine düştüğünü görmekteyiz. Her 29.5 günde bir Ay yeniay evresinde bulunmasına rağmen ayda bir kez tutulma gerçekleşmemesinin nedeni; Ay’ın yörüngesinin, Dünya etrafında dolanırken belirli bir açıya sahip olmasından ileri gelmektedir. Dolayısıyla, yeniay evresinde Ay yörüngesi üzerinde hareket ederken Ay’ın gölgesi Dünya’nın ya üstüne ya da altına düşmektedir. Yılda en az iki kez Dünya-Ay-Güneş’in doğrultusu Güneş tutulmasına izin verecek biçimde konumlanmaktadır. Böylece, Ay’ın gölgesi Dünya yüzeyinin belirli bölgeleri üzerine düşer ve bu bölgelerde Güneş tutulması izlenebilir.

Tam Güneş tutulması olayında, Dünya ile Güneş arasına giren Ay’ın gölgesi, Dünya üzerinde belli bir bölgeye düşer.

10 yaşındaki kız çocuğu, süpernova keşfetti

Kanada'da babası gibi amatör olarak astronomiyle ilgilenen 10 yaşındaki bir kız çocuğu, süpernova (yıldız patlaması) keşfetti.

Kanada Kraliyet Astronomi Kurumunun bugün yayımladığı bildiride, ülkenin doğu kesimindeki Fredericton'da yaşayan Kathryn Aurora Gray'in böyle bir keşifte bulunan en genç kişi olduğu belirtildi.

Bildiride, babasıyla çalışan Gray'in teleskopla alınan uzak galaksilerin görüntülerini bilgisayarda incelerken süpernovayı tespit ettiği kaydedildi.

Gray'in yıldız patlamaları içerisinde yapılan derecelendirmede 17. büyüklükte olan bu süpernovayı, dünyadan 240 milyon ışık yılı uzaklıkta C 3378 adlı galakside, zürafa takımyıldızında bulduğunu söylediği belirtildi.

Kathryn Grey'in keşfi, iki gökbilimci tarafından da teyit edilerek Uluslararası Astronomi Birliği Merkez Bürosuna Bildirildi ve ''Supernova 2010lt'' ismiyle kayda geçirildi.

2010'un en önemli astronomi buluşları

Bilimadamları, 2010'da da uzay konusunda ve astronomi çalışmalarında önemli buluşlara imza attı.

Space.com'un derlemesine göre, bilimadamlarının bu yıl içinde uzay konusunda yaptıkları en önemli 7 buluş şöyle:

1- İlk yaşanabilir dış gezegen mi?

İnsanoğlu yıllardır uzayda yalnız olmadığı haberini beklerken, eylülde astronomlar, yıldızının yaşanabilir bölgesinde bulunan bir yabancı dünya keşfettiklerini açıkladı. Dünya'nın ölçülerine yakın Gliese 581g adlı dış gezegen, sıvı su için ve belki de yaşam için uygun bir yörüngede bulunuyor.

Gezegeni keşfedenlerden California Üniversitesi öğretim üyesi Steven Vogt, bu gezegende yaşam şansını yüzde 100 olarak hissettiğini söylerken, İtalya'nın Cenova Gözlemevi'nden astronom Francesco Pepe, kendisininkinin ve başka ekiplerin bu gezegenin varlığından şüpheli olduklarını açıkladı.

2- Dünya'ya göktaşı tozu getirildi.

2012 yılında dünyada neler olacak?

NASA 2012 yılında neler olabileceğini açıkladı. 2012 yılında dünyanın sonu mu geliyor?

NASA’nın yeni ortaya çıkan raporu, ilk kez farklı bir felaketi öngörüyor ve olası bir tarih de veriliyor: 12 Eylül 2012.

Amerikan Havacılık ve Uzay Dairesi’nce (NASA) hazırlanan raporda, şimdiye kadar pek de düşünülmeyen, farklı bir felaketten söz ediliyor. Raporda ne küresel ısınma, ne depremler, ne süper-volkan, ne göktaşı çarpması var.

Raporda, Güneş’te meydana gelmesi beklenen büyük bir fırtınadan söz ediliyor. Bunun, Dünya’da yaratacağı etkiler ise “kötü bir kehanet” ya da bir korku filmi senaryosundan farksız…

Güneş yüzeyinde meydana gelen büyük fırtınalarla ortaya çıkan plazma toplarının Dünya’daki enerji şebekelerini çökerterek insanlığı mutlak bir çöküşe sürükleyebileceği uyarısı yapılıyor.